موضوعات اصلی که در این فصل پوشش داده می‌شوند:

  • مقدمه‌ای بر اسکچ‌کشی
  • ابزارهای ایجاد اسکچ
  • ابزارهای اصلاح اسکچ

مقدمه‌ای بر اسکچ‌ کشی

بعد از گذراندن تنظیمات و گزینه‌های مدیریت فایل، حالا به سراغ اسکچ‌کشی می‌رویم. اسکچ‌ها استخوان‌بندی اصلی مدل‌های سه‌بعدی هستند (شاید بهتر باشد بگوییم ستون فقرات!). اگر یک اسکچ اشتباه ایجاد کنید، نمی‌توانید انتظار نتایج دلخواه را از مدل سه‌بعدی داشته باشید. بنابراین، درک ابزارهای اسکچ‌کشی و همچنین روش‌های اسکچ‌زدن بسیار مهم است. ابزارهای مرتبط با اسکچ در تب اسکچ (Sketch) در نوار ابزار (Ribbon) قرار دارند؛ به شکل زیر مراجعه کنید. در این فصل، ما این ابزارها را به صورت تک‌به‌تک بررسی خواهیم کرد.

صفحه اسکچ (Sketching Plane)

در نرم افزارهای CAD، همه چیز به سایر المان ها (Entity) مرجع داده می شود. به عنوان مثال، خطی که ایجاد می کنید باید به هر هندسه دیگری مرتبط شود تا موقعیت خط نسبت به هندسه دیگر به طور واضح تعریف شود. اما اگر هیچ هندسه ای در اسکچ برای مرجع دادن وجود نداشته باشد، چه کار می کنید؟ در این موارد، ما ابزارهایی برای ایجاد هندسه های مرجع مانند صفحات مرجع (Reference Planes)، محورها (Axes)، نقاط (Points)، منحنی ها (Curves) و غیره داریم. از میان این هندسه های مرجع، صفحه اسکچ به عنوان پایه و اساس برای سایر هندسه ها عمل می کند. به طور پیش فرض، در نرم افزار Autodesk Inventor سه صفحه عمود بر هم وجود دارد؛ به شکل زیر مراجعه کنید.

رابطه بین اسکچ، صفحه و مدل سه بعدی

اسکچ (طرح اولیه) ارتباط مستقیمی با صفحات (Plane) و خروجی نهایی که عموما یک مدل سه بعدی است، دارد (به شکل زیر مراجعه کنید). در این شکل، یک مستطیل روی صفحه XY که به عنوان صفحه جلو (Front) نیز شناخته می شود، ایجاد شده است. همچنین دایره ای روی صفحه YZ که صفحه راست (Right) نیز نامیده می شود، ترسیم شده است. یک چند ضلعی نیز روی صفحه XZ که به عنوان صفحه بالا (Top) شناخته می شود، رسم شده است. در یک مدل سه بعدی، هندسه ای که از نمای جلو دیده می شود، باید روی صفحه جلو ترسیم شود. به طور مشابه، هندسه قابل مشاهده از نمای راست باید در صفحه راست و هندسه نمای بالا باید در صفحه بالا ترسیم شود.

در ابتدای یادگیری مدل‌سازی سه‌بعدی، بیشتر با مفهوم صفحه‌ها آشنا خواهیم شد. اما در حال حاضر، بحث خود را به ابزارهای اسکیچینگ (Sketching) اختصاص می‌دهیم.

نوشتهٔ بعدی
01 – خط ، اسپلاین
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
keyboard_arrow_up